Navigation Bar

Friday, September 3, 2010

RAYA DULU.. RAYA SEKARANG...


RAYA DULU...
Kesemua juadah hari raya disediakan sendiri daripada kuih-muih hinggalah ketupat dan rendang
RAYA SEKARANG...

Kalau malas nak masak boleh beli saja di kedai yang dijual segera

.
.


RAYA DULU...
Tradisi bertukar-tukar juadah dipraktikkan

RAYA SEKARANG...
Masing-masing buat hal sendiri

.
.


RAYA DULU...
Lagu raya yang dihasilkan menyentuh kalbu dan masih malar segar sehingga kini

RAYA SEKARANG...
Eh, ni lagu raya ke?

.
.

RAYA DULU...
Malam tujuh likur sentiasa dinantikan. Pelita minyak tanah, pelita buluh, pelita tin dan menara tempurung kelapa menyeri kegelapan malam

RAYA SEKARANG...
Lampu kelip-kelip lebih diminati

.
.

RAYA DULU...
Kad raya dihantar sebagai pengganti diri

RAYA SEKARANG...
Ucapan dihantar dihujung jari. Pilih saja samaada SMS, e-mail atau laman wab sosial. Sekarang kalau dapat sekeping kad pun dah kira bertuah

.
.

RAYA DULU...
Kalau dapat duit raya 50 sen pun kira bersyukur

RAYA SEKARANG...
Kalau tuan rumah beri RM 1.00 mula buat muka

.
.

RAYA DULU...
Berjalan beramai-ramai ke rumah jiran untuk beraya

RAYA SEKARANG...
Masing-masing tonton TV di rumah. Rancangan menarik katanya

.
.

RAYA DULU...
Ais batu yang dijual dikedai diletak habuk kayu supaya lambat cair (menurut cerita ayah saya)
RAYA SEKARANG...

Boleh dikatakan setiap rumah ada peti sejuk

.
.

RAYA DULU...
Baju sekolah dibeli sebagai baju raya (menurut cerita ayah saya lagi)

RAYA SEKARANG...
Ada beraneka corak dan warna baju raya. Kalau tak mahu tempah boleh beli yang sudah siap dijahit

.
.

Berdasarkan pengalaman saya menyambut RAYA DULU... RAYA SEKARANG...
Saya tertanya sendiri, adakah kemodenan dunia kini semakin menghakis kemeriahan hari raya?

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Gambar sisipan

Bertuahnya saya kerana masih menerima kad raya melalui pos. Ini merupakan kad raya pertama dan mungkin yang terakhir yang saya terima untuk tahun ini.Terima kasih kepada Puan Noorazian Binti Lop dari Tanjong Karang, Selangor di atas kiriman ini


Nota kaki : Entri ini adalah berdasarkan pengalaman saya menyambut hari raya. Alangkah seronoknya jika suasana hari raya seperti zaman kanak-kanak dapat diulang kembali...

2 comments:

Ku Tak Sempurna said...

raya dulu
-kita dapat duit raya dr org-


raya sekarang
-kita bg duit raya kat org.. takde org nak bg duit raya kat kita pun-





.
.

uwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa :D

far_red said...

Hehe.. biasa la tu.. Yang memberi lebih baik daripada yang menerima..

Related Posts with Thumbnails