Navigation Bar

Monday, March 28, 2011

SAYA BETUL ...


Sudah menjadi lumrah, manusia sentiasa menginginkan kemenangan dalam hidupnya. Kebolehannya mengatasi kemampuan orang lain sememangnya menjadi sesuatu yang ingin dibanggakan. Dalam menjalani kehidupan seharian, ada dikalangan kita yang sentiasa mahu orang lain mengikut kemahuannya tanpa mempedulikan samaada pendapatnya benar atau salah. Apa yang lebih dikesalkan, walaupun perbalahan yang terjadi hanya melibatkan isu yang remeh, kesan yang berlaku adalah berpanjangan seperti enggan bertegur sapa diantara satu sama lain. Malah, ada dikalangan kita sanggup memutuskan tali persaudaraan dan ikatan kasih-sayang sediaada demi mempertahankan rasa ego yang semakin membuak-buak.

Pada saya, sekiranya masih ada ruang untuk membetulkan tanggapan "saya sentiasa betul" dan "orang lain adalah salah" ia wajarlah dimanfaatkan sebaiknya. Kita telah dikurniakan akal fikiran dan mampu membuat pilihan yang terbaik. Sebenarnya, tidak salah menerima pendapat orang lain sekiranya pendapat tersebut boleh digunapakai demi kebaikan kita bersama. Usahlah malu memperbetulkan kesilapan yang sedikit kerana kesilapan yang sedikit jika tidak diperbetulkan akan mengundang impak yang lebih besar. Apa yang penting, perjuangan mempertahankan hak biarlah kena pada tempatnya.

Justeru, sukalah saya mengingatkan diri saya dan rakan-rakan sekalian bahawa bukan semua yang kita anggap betul adalah perkara yang benar. Amatlah mulia jika kita mengalah terlebih dahulu sekiranya kita menyedari kesalahan isu yang diperdebatkan adalah berada dipihak kita. Jalan yang terbaik untuk menyelesaikan sesuatu masalah adalah melalui perbincangan dan saling bermaaf-maafan. Tiada guna kita terus bertegang leher semata-mata hanya ingin menegakkan benang yang basah kerana kebenaran pasti terbukti jua suatu masa nanti.

Nota kaki : Sumber gambar daripada Google

No comments:

Related Posts with Thumbnails